De weerzin tegen seksistische reclame neemt toe, protesteren heeft zin.
Sociale media helpen daarbij een handje.
 

Verzet tegen seksistische reclame

Een busmaatschappij in Engeland wilde een nieuwe buslijn promoten met de tekst ’berijd me de hele dag voor 3 pond’.  Zowel mannen als vrouwen werden op dezelfde wijze halfnaakt op het campagnebord op de bus afgebeeld. Hiertegen kwam zoveel protest van vrouwen dat al na 4 uur de advertenties werden weggehaald.
 
Wat bedoeld was als een grapje, werd opgepakt als een ernstige belediging voor vrouwen, waartegen veel vrouwen via de sociale media in het verweer kwamen. En dat, terwijl toch zowel de mannen als vrouwen op dezelfde wijze werden afgebeeld.
 

Hoe kon hier zo’n ophef over komen?

Jean Kilbourn zegt hierover in haar TED-toespraak het volgende:
Mannen en vrouwen leven in verschillende werelden.
Waarom komt dezelfde advertentie met mannen als object en met vrouwen als object zo anders over? Omdat beiden in een andere wereld leven.
De stereotypen die mannen beschadigen zijn minder persoonlijk en minder gerelateerd aan hun lichaam. Ze worden nu wel meer geobjectiveerd als vroeger, maar ze zijn er niet het resultaat van. Ze leven niet in een wereld waarin het ‘gewoon’ is te worden aangerand, verkracht of te worden geslagen. Tenminste, witte mannen leven niet in zo’n wereld.
Wanneer vrouwen geobjectiveerd worden is er altijd de dreiging van seksueel geweld, er is altijd intimidatie, altijd de mogelijkheid van gevaar. Vrouwen leven in een wereld met die dreiging, mannen niet.
 

Walging om busreclame 'berijd me'

11 MEI 2015 Telegraaf

Een grappig bedoelde campagne met busadvertenties van een Brits vervoersbedrijf is totaal in het verkeerde keelgat geschoten vanochtend. De advertenties van half naakte personen die een bord omhoog houden met 'ride me all day for £3' (vertaald: 'berijd me de hele dag voor 3 pond') hebben de volle laag gekregen op sociale media.

De campagne is vanmorgen van start gegaan in het Britse Cardiff (Wales) van vervoersbedrijf New Adventure Travel. Na storm van kritiek op sociale media zijn de advertenties echter om 11:30 uur vanochtend alweer weggehaald.

De advertenties werden afgebeeld op bussen die net een nieuwe route reden in de Britse regio. De slogan is goedbedoeld, maar de advertentie is met walging ontvangen, omdat een halfnaakte persoon het bord omhoog houdt. Het kan namelijk ook totaal anders worden opgevat.

Het werd gezien als 'seksistisch' en 'verachtelijk'. Alhoewel zowel mannen als vrouwen op de advertenties werden getoond, was het alsnog zeer beledigend, omdat ze als een object werden neergezet.

Het bedrijf deelt mee in een verklaring: "Ook al is de slogan 'ride me all day for £3’ bedoeld met een knipoog, het is absoluut niet de bedoeling om vrouwen of mannen hiermee te beledigen. Als dat zo is, dan verontschuldigen we ons hiervoor. Het is zeker niet de bedoeling geweest om vrouwen of mannen als object neer te zetten."

 

 

Reactie op Twitter
Don't worry men, your bodies aren't immune from the sexualisation of @NAT_group either! Terrible marketing. 
Gepubliceerd op 11 mei 2015 8 uur,  om 11.52 uur al 54 reacties