Daadwerkelijk verbod op reclame met perfect lijf in Londen

Sinds half juni 2016 mogen op last van de nieuwe burgemeester van Londen, Sadiq Khan, in de metro en bussen geen reclames meer geplaatst worden die ideale lichaamsvormen promoten.
De burgemeester had in zijn campagne beloofd om advertenties met ongezonde lichamen te weren en komt deze belofte na.  ‘Als de vader van twee tienerdochters ben ik er bezorgd over deze manier van adverteren’, stelt Khan tegenover de BBC. ‘Het kan ervoor zorgen dat vrouwen zich gaan schamen voor hun lichaam. Het is de hoogste tijd dat daar een einde aan wordt gemaakt.’
‘In tegenstelling tot tv of in de krant, kunnen reizigers niet simpelweg de knop omzetten of de pagina omdraaien als een advertentie hen niet bevalt.’ 
 

Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

Om te weten hoe dit verbod tot stand is gekomen, moeten we een jaar terug gaan. Protein World startte toen in Engeland een campagne genaamd ‘Are you beach body ready?’ Deze advertentie riep de woede op van vrouwenorganisaties, die via een online petitie 70.000 protesthandtekeningen verzamelden. Daarnaast ontving de toezichthouder van reclames ASA bijna 400 klachten. De reclame zou volgens de klagers onverantwoordelijk zijn en een ongezond lichaamstype promoten.

 

                        De tekst van de hele advertentie: ‘Are you Beach Body Ready?’

 

Reactie toezichthouder en vervoersmaatschappij

Dat de posters nu worden geweerd, is opvallend, omdat de toezichthouder Advertising Standards Agency (ASA) had geoordeeld dat de vrouw in bikini niet offensief of onverantwoordelijk was.
De vervoersmaatschappij stelt dat de advertenties in het OV in Londen al aan strenge eisen moeten voldoen. Het verbod geldt voor een klein deel van de 12.000 advertenties die jaarlijks in het netwerk te zien zijn. Het gaat bijvoorbeeld om dieetproducten die het ideale lichaam promoten.
 

De ASA gaat nu wel een onderzoek doen om te kijken of de regels over objectivering, seksualisering en stereotypering van vrouwen in advertenties moeten worden aangescherpt.

 

Beleid van Facebook t.a.v. naakt

Na protesten van vrouwen mogen geen naakten in advertenties getoond worden. Zo’n advertentie wordt namelijk ongewild bij of in een facebookbericht van iemand geplaatst. Maak je van een persoonlijk of zakelijk bericht een advertentie met een naakt erin, door een kleinigheid te betalen, dan wordt dit geweigerd, zelfs als het naakt een wereldberoemd schilderij is. Facebook is daarin heel consequent.

Reclames die een ongezonde lifestyle promoten verwijderen ze ook (wat vervolgens ook weer tot ophef leidt).