Daadwerkelijk verbod op reclame met perfect lijf in Londen
Hoe heeft het zo ver kunnen komen?
Om te weten hoe dit verbod tot stand is gekomen, moeten we een jaar terug gaan. Protein World startte toen in Engeland een campagne genaamd ‘Are you beach body ready?’ Deze advertentie riep de woede op van vrouwenorganisaties, die via een online petitie 70.000 protesthandtekeningen verzamelden. Daarnaast ontving de toezichthouder van reclames ASA bijna 400 klachten. De reclame zou volgens de klagers onverantwoordelijk zijn en een ongezond lichaamstype promoten.
De tekst van de hele advertentie: ‘Are you Beach Body Ready?’
Reactie toezichthouder en vervoersmaatschappij
De ASA gaat nu wel een onderzoek doen om te kijken of de regels over objectivering, seksualisering en stereotypering van vrouwen in advertenties moeten worden aangescherpt.
Beleid van Facebook t.a.v. naakt
Na protesten van vrouwen mogen geen naakten in advertenties getoond worden. Zo’n advertentie wordt namelijk ongewild bij of in een facebookbericht van iemand geplaatst. Maak je van een persoonlijk of zakelijk bericht een advertentie met een naakt erin, door een kleinigheid te betalen, dan wordt dit geweigerd, zelfs als het naakt een wereldberoemd schilderij is. Facebook is daarin heel consequent.
Reclames die een ongezonde lifestyle promoten verwijderen ze ook (wat vervolgens ook weer tot ophef leidt).