Wat doen bedrijven zelf om de seksistische stereotypen over vrouwen te doorbreken?
- Unilever, goede voornemens. Hoe gaat dat in de praktijk uitpakken?
- H&M, ander vrouwbeeld
Goede voornemens: Campagne ‘Unstereotype’ van Unilever
Unilever start vanaf eind juni 2016 de campagne ‘Unstereotype’. Unilever geeft jaarlijks 6 miljard uit aan reclame en is daarmee de één na grootste adverteerder ter wereld.
Deze campagne is het resultaat van twee jaar onderzoek. Hierbij werden volgens het hoofd Marketing en Communicatie schokkende ontdekkingen gedaan(!). Zo zouden vrouwen in reclames vooral worden geportretteerd als dienstbaar, en in maar drie procent van de reclames zouden vrouwen voorkomen in een 'professionele' rol. Negentig procent van de vrouwen zouden het gevoel hebben dat zij worden neergezet als sekssymbool. Veertig procent van de vrouwen zou het niet eens zijn met hoe zij in reclames worden weergegeven.
Unilever is een miljardenbedrijf met meer dan 400 merken. Het bedrijf, dat merken zoals Dove, Axe en Ben & Jerry's onder haar hoede heeft, wil geen seksistische stereotypen meer in reclamespotjes, en roept andere bedrijven op om hetzelfde te doen. Dat meldt de BBC 22 juni 2016. Het is een opmerkelijke beleidswijziging n.a.v. onderzoek, nu maar afwachten wat er van terecht komt.
Reclame hoe het ook kan
Ladylike zoals we het kennen is ‘hopeloos ouderwets’.
Daarom brengt H&M sinds de voorjaarscollectie 2016 reclame clips uit die vrouwen in een andere rol zetten. De nieuwste campagne voor de najaarscollectie is hiervan het beste voorbeeld
Het lied in deze clip She's a lady is van Tom Jones. Nu gezongen door het duo Lion Babe
Uitgekomen op 11 september 2016
Al ruim 3 miljoen keer bekeken en 22.000 likes, 2.00 dislikes
En de video voor kleding van schoolkinderen op 10 augustus 2016, met een klein meisje als DJ op het schoolplein en veel hiphoppende meiden en jongens. De meiden kijken net zo serieus als de jongens en zijn net zo fanatiek en bewegelijk. Echt een verademing om naar te kijken.
Met de bijbehorende reclame: Dance into autumn with the latest H&M outfits for kids! View the clip to see our brilliant bomber jackets, comfy sweaters, on-trend trousers, shoes, backpacks and much more.
Wat zeggen ze er zelf over?
Ladylike is tegenwoordig heel wat anders, meent H&M. Het is volgens de keten juist onafhankelijkheid, ‘bas-ass’, een eigen mening hebben en anders dan anders, maar vooral ook jezelf zijn. Daarom kiest het merk voor modellen die niet alleen maar lang, slank en okselhaarloos zijn en perfect in de make-up en haarlak zitten.
Door Cerise van Vliet, 19 september 2016, in Metro
Modellen in tijdschriften, op reclameborden en televisie die vrouwelijk Nederland een slecht zelfbeeld geven. Ze zijn al jaren voer voor hevige discussies. H&M is er blijkbaar helemaal klaar in en gooit het roer om in de nieuwe reclame.
Veel variatie
Deze herfst geen lange, slanke modellen, maar échte vrouwen. De Zweedse keten heeft voor een 1 minuut en 12 seconden durende videoboodschap allerlei verschillende vrouwen uitgenodigd. Vrouwen met een maatje meer, vrouwen van verschillende komaf en met variërende leeftijden.
Ook het dieet van de dunne modellen wordt op de hak genomen: in de video zie je een dame op bed roomservice bestellen. Als ze de luxe schotel voor zich krijgt, blijkt er onder het zilveren deksel geen salade te schuilen, maar een bord friet.
De fans van She's a lady van Tom Jones kunnen de oren ook weer eens flink spitsen, want dit liedje is helemaal in een nieuw jasje gestoken voor de commercial. De tekst maakt de boodschap van de reclame helemaal af. Iedere vrouw is prachtig op haar eigen manier en ze is hoe dan ook geweldig.