- Schooltv over 'Vrouwen en Reclame', fotoshoppen
- Opmerkelijk opstel van scholier 3e klas VWO met de titel 'Reclames geven een verkeerd beeld aan vrouwen
 

Bewustwording seksistische reclame

Twee opmerkelijke initiatieven waarbij het jongeren duidelijk wordt dat er iets mis is met het vrouwbeeld in de reclame. 

Ten eerste een Schooltelevisie-uitzending ‘Vrouwen en reclame’
het fotoshoppen van vrouwen naar een beeld waar vrouwen nooit aan kunnen voldoen.
Bewustwording van dat er iets niet klopt met de afbeeldingen van vrouwen in reclame, is ook bij de schooltelevisie doorgedrongen. Op 21 december 2007 werd de video ‘Vrouwen en reclame’ voor pubers vanaf 13 jaar uitgezonden. Deze video duurt weliswaar maar 1.35 minuten, maar laat in deze korte tijd zien hoe de werkelijkheid verdraaid wordt. In dit geval gaat het over het fotoshoppen van een gezicht.

Tekst bij de Schooltv-uitzending 'Vrouwen en Reclame'

In de media vind je bepaalde ideeën over de rol van mannen en vrouwen terug. Mannen zijn stoer en vrouwen zijn sexy. Dat schept een beeld waar vrouwen in het dagelijks leven nooit aan kunnen voldoen.

‘Nou, als je kijkt naar de cosmetica-industrie van vandaag de dag, dan zie je dat producten over het algemeen toch meer verkocht worden door een heel mooi, onbereikbaar schoonheidsideaal neer te zetten. Het probleem daarbij is echter dat dat schoonheidsideaal over het algemeen niet echt is’.

‘Als je kijkt naar alle computer trucken die eruit gehaald kunnen worden, dan is het ook geen kunst om er zo mooi, of tenminste zo uit te zien zoals die mevrouw eruit ziet. En is het eigenlijk ook wel eng dat we met elkaar zo’n onrealistische nepschoonheid nastreven. Ja, het zou verboden moeten worden denk ik, ha h.’.

‘Wat wij willen, wij willen juist producten verkopen vanuit een positief zelfbeeld, vanuit een echt beeld van schoonheid, met echte vrouwen, om op die manier vrouwen en meiden aan te moedigen om op een positieve manier met hun uiterlijk om te gaan en de verzorging om te gaan, en niet iets na te streven wat niet echt is’.

 
Hier klikken voor de uitzending
 

Betoog scholier

Ten tweede is er een opmerkelijk opstel van 3e klasser van het VWO, die voor zijn betoog gebruikt maakt van een artikel in de Telegraaf.

Opstel van scholier, 3e klas VWO, Michael, 4 juni 2007

Reclames geven een verkeerd beeld aan vrouwen
Ze zijn dagelijks op tv, reclames waarbij vrouwen nog net niet naakt op de tv te bewonderen zijn. Dit komt veel voor in schoonheidsproducten waar je dat o zo mooie buikje of, die mooie cellulitis vrije huid van zou krijgen. Maar ook in de muziek wereld gaat het om knap, sexy, naakt en aantrekkelijkheid, anders hoor je er gewoon niet meer bij. Nu denken veel mannen ‘is dit nu wel zo erg, ik vind het eigenlijk best leuk’. De vraag is dus: zorgen de reclames er op tv voor dat vrouwen een verwaarloosd zelfbeeld krijgen. Zelf heb ik het idee dat vrouwen er erg onder lijden en dat ze het gevoel hebben dat ze er niet bij horen als ze niet meedoen met de rage. Er ontstaan eetstoornissen en meisjes zien eruit als vrouwen op hun 10e. Er moet echt iets gebeuren anders gaat het fout met de wereld. 

Uit onderzoek blijkt dat veel vrouwen de reclames en videoclips helemaal niet zo fijn vinden als mannen.

Ze vinden het eigenlijk maar vervelend en mannen krijgen een verkeerd beeld van vrouwen. Hier is een onderzoek gehouden onder 2000 vrouwen, 85% van de vrouwen zegt het helemaal niet leuk te vinden maar doet mee omdat ze er anders niet bij horen. 10% doet er gewoon helemaal niet aan mee, en de overige 5% procent zegt het niet erg te vinden en doet gewoon vrolijk mee (bron: telegraaf mei 2006). Verder leidt het bij meisjes tot ontevredenheid over het eigen lichaam, depressies en eetstoornissen. Het aantal eetstoornissen is ernstig gestegen Uit epidemiologisch onderzoek blijkt dat Anorexia Nervosa ongeveer 1 tot 2 procent van de meisjes en jongvolwassen vrouwen treft, terwijl Boulimia Nervosa bij 1 tot 3 procent van hen zou voorkomen. Dit aantal is ernstig gestegen, want 20 jaar geleden had nog maar 0,05 procent van de meisjes last van eetstoornissen.

Ook worden meisjes nu gezien als een soort lustobject. Als een vrouw iets over een man zal zeggen zal het iets in de trant van ‘zo hij is eigenlijk leuk en schattig’ terwijl mannen meer iets zouden zeggen als ‘zo die zou ik best effe hard aan willen pakken’. Je ziet hier duidelijk dat mannen een meer seksuele instelling hebben als vrouwen, en zullen het dus ook niet zo erg vinden van wat er op tv gebeurt. Nu wordt er tegenwoordig veel gezegd dat het de keuze van vrouwen zelf is, om als een lustobject te worden neergezet. Omdat ze zelf sexy en aantrekkelijk willen zijn, en omdat ze aandacht willen.

Professor en hoogleraar aan de Universiteit Nijmegen, Willy Jansen denkt dat ook de maatschappelijke dwang een grote rol speelt. Je moet lekker zijn, anders hoor je er niet bij. ‘Als meisjes elkaar dan ook nog onderling gaan bekritiseren op het uiterlijk, houdt dit de seksualisering in stand, er zou een soort vrouwen opstand moeten komen om dit tegen te gaan. Bovendien moeten de media zich afvragen of het gebruik van de vrouw als lustobject wel slim is en iets bijdraagt aan waarde voor het product’ , aldus Jansen. 

Al zou je nu dit hele rijtje met punten bij elkaar optellen, vraag je je dan eigenlijk niet af hoezo vrouwen als een soort lustobject worden gebruikt en dus een verkeerd beeld geven. Vrouwen zijn heus niet minder als mannen, en dienen niet alleen maar voor seks maar hebben ook een maatschappelijke rol. Vrouwen worden tegenwoordig gewoon niet meer als mensen maar als wandelende seksobjecten gezien.